Saturday 3 December 2011

SAYANG DENGARKAN BISIKKAN HATIKU...

Penaku bertinta lagi
Memberikan ilham yang sekian lama mati
Akanku cuba melakari
Mengikut gerak kata naluriku
Penaku kembali menari
Coretan sumbang terlakar kini
Mengikut rentak kata hati
Lakaran bait-bait kata...
Yang aku sendiri tak mengerti.....

KAU
Menerjah diriku sesuka hatimu
Menginjak-injakku semahu-mahumu
Membiarkan aku terkulai lesu
Mestikah aku turuti perintahmu?

AKU
Terdiam seketika mendengar hujahmu
Terkesima dengan kelancangan bicaramu
Tersedak hati meratapi nasibku
Tiadakah lagi ihsan dihatimu?

KAU
Mendesak seakan memaksa
Sedang aku ..perlukan masa
Menhitung-hitung dikotak minda
Dugaan apakah kini melanda..

AKU
Lidah kelu tiada terkata
Tiada pilihan..tiada masa
Dengan kecekalan akanku terus berusaha
Seandainya ini jalan pintas yang kau pinta..

KITA
Bukankah kita dilahirkan sama?
Untuk mensyukuri pemberian-NYA
Diberi anugerah sebesar hama
Mengapa tak kau hitung segala nikmat-NYA?

SAYANG
Apakah benar kata-katamu?
Mata yang cerah bertukar kelabu
Mengakibatkan jiwa yang kaku
Akal fikiran menjadi beku..

Hanya memikirkan yang SATU
Hingga kau lupa asal usulmu
Kembalilah kepada yang SATU
Janganlah kau keliru...

Ku hanya insan biasa membisikkan kata hati tanpa suara...
~~Rita~~