Sunday 11 December 2011

Bicara Sekeping Hati

bila malam mulai bisu
hatiku bicara sendiri
katanya...
"setia menemanimu sampai mati,
takkan pernah aku biarkanmu berlinangan, hanya seorang"

terima kasih, hati
sudi mengesat tangis senduku
rela berdarah menahan duka piluku
parutmu, mana mungkin bisa aku sembuhkan
namun, kau sentiasa sudi
menanggung beban yang ghaib
hati, kenapa tidak sesekali kau rebahkan aku
biarkan sahaja aku terkulai
biarkan sahaja aku tenggelam
lemas dan hanyut di lautan hitam
lalu kau akan bebas
menari dalam gelora duniawi

"aku adalah sekeping hati,
sebelum kau celik
aku yang melihat
sebelum kau bertatih
aku yang berdiri
sebelum kau berlari
aku telah ke langit."

"aku ini seperti ibumu,
engkau menangis
aku yang tersedu
engkau kecewa
aku yang melara
kebahagiaanmu adalah akhiratku."

"aku ini seperti ayahmu,
engkau silap
akanku tegur
engkau jatuh
akanku papah
dosa dosamu sediaku tanggung."

hati, maafkan aku
celakakanmu sebening hayatku.

-gelap-
06-12-2011
4.45 pagi