Sunday 3 March 2013

NGENES

NGENES

Aku tidak tahu bagaimana harus kumulai bicara pada dinihari ini. Ternyata sukar amat untuk kuzahirkan kata-kata. Hati dan mindaku saling bergelut, berganti tindih. Kadang-kadang di atas dan sering pula minda itu tewas, tersepit di celah-celah puing frasa. Sebetulnya rasa yang sukar dimengertikan ini sudah beberapa detik mampir dan bertamu.

Ingin amat aku memotretkan pada malam bahawa aku kecanduan rupa, rasa juga. Cebisan kangen di bawah sedar yang melorot telah menabrak memori semahu-mahu. Aku kemalangan lagi untuk kesekian kali. Rasanya kali ini tambah parah. Luka lama berdarah kembali, berdenyut-denyut tidak mahu berhenti.

Apa lagi yang dapat kuperbuat selain tekal berharap. Menanti dan berharap itu setahuku merupakan suatu doa. Walau segalanya kelihatan sudah tidak mungkin, tetapi dengan keajaiban, yang tidak mungkin itu bakal berubah menjadi mungkin lalu pasti. Dengan kehendak Allah, segalanya pasti terjadi. Pasti.

Dan dalam dingin pagi sesepi ini, aku pasrah. Bertawakal.