Monday 4 February 2013

~ K ukerinduan ~


‎~ K ukerinduan ~

 Ketika siang dijemput malam
terbadai hati dirajut rindu
dalam gelap malam yang likat
... di birai hati resah berlabuh
bagai terngiang suaramu memujuk

Saat itu…
denyutan nadi memamah sendi
sebak membuak di muara rasa
memanggil sayu seraut wajah
menyebut rayu sebaris nama
berlopak mata meladung rindu

Saat itu jua…
tubir mata ini menjadi dingin
mencari-cari bayang wajahmu
di reranting bintang
yang berkerdip di langit kasih
dalam sebutan bibirku yang semakin layu

Malam kian rebah dijengah kedinginan dini
dalam usapan bayu ini
aku terhenyak dihempap rindu
menyesakkan dada membekukan rasa
bersimpuh sengsara saat imbas wajahmu
betapa rindu ini membina duka di jiwa
rebah aku mengharapkan kehadiran
Aku rindu…

Hajira Redha
Bumi Ulul Albab
5 Februari 2013
~ Kukerinduan ~

Ketika siang dijemput malam
terbadai hati dirajut rindu
dalam gelap malam yang likat
di birai hati resah berlabuh
bagai terngiang suaramu memujuk

Saat itu…
denyutan nadi memamah sendi
sebak membuak di muara rasa
memanggil sayu seraut wajah
menyebut rayu sebaris nama
berlopak mata meladung rindu

Saat itu jua…
tubir mata ini menjadi dingin
mencari-cari bayang wajahmu
di reranting bintang
yang berkerdip di langit kasih
dalam sebutan bibirku yang semakin layu

Malam kian rebah dijengah kedinginan dini
dalam usapan bayu ini
aku terhenyak dihempap rindu
menyesakkan dada membekukan rasa
bersimpuh sengsara saat imbas wajahmu
betapa rindu ini membina duka di jiwa
rebah aku mengharapkan kehadiran
Aku rindu…

Hajira Redha
Bumi Ulul Albab
5 Februari 2013