Thursday 8 December 2011

LENDIR KAHAK PUISI CINTAKU - BERSUARA

Aku telah dicampak ke neraka dunia
oleh tangan-tangan manusia seni kononnya
mereka kata aku bunuh nilai bahasa
dengan lendir puisi cinta durjana

mungkin puisi cintaku tak bermata
menembak situ sini, situ sana
bukan puisi cinta loya
bukan puisi cinta puja-puja
bukan puisi cinta rindu bercanda
bukan puisi cinta duka lara
namun puisiku ada nilainya

Aku telah dicampak ke neraka dunia
oleh tangan-tangan manusia seni kononnya
mereka kata aku bunuh nilai bahasa
dengan lendir puisi cinta durjana

puisi cintamu itu, merencam pelbagai warna
datangnya dari hitam dan putih jua
yang ketara hanya gelap dan terangnya
usahlah menghina, jua berpada dalam memuja
kerana kita hanyalah di beza dengan kasta bahasa

Aku telah dicampak ke neraka dunia
oleh tangan-tangan manusia seni kononnya
mereka kata aku bunuh nilai bahasa
dengan lendir puisi cinta durjana

andai lendir kahak puisi-puisi cintaku
mampu memadam api neraka dunia silammu
juga membuka lorong-lorong ke syurga impianmu
mahukah kau menjilatnya ?
mengunyah lumat dengan rasa

.
Angah Arie
Delusani
Seremban, Negeri sembilan
01122011 19:40