Saturday 12 November 2011

~PERASAAN HATIKU~

Pernah dulu ku tanyakan kepadamu!
Kenapa aku?..
...Kenapa aku yang engkau sayang?
Kerana dalam beribu temanmu..
...aku yang terpilih menjadi kesayanganmu

Katamu..
...kerana mereka tidak setia
dan mereka tidak sejujurku..
...dalam mengalunkan kata-kata cintaku
membuat aku terbuai dengan kata-kata sahdu..
...terlena didalam anganan mimpiku

Tapi sayang..
...aku juga manusia biasa
mempunyai hati dan perasaan..
...mempunyai rasa dan curiga
inikan pula rasa cemburu dijiwa

Cemburuku bukan buta..
...cemburuku tidak aku terus bertanya
hanya dalam nukilan puisi aku jelmakannya..
...mengharap agar engkau memahaminya
dan merasai apa yang aku rasa

Tersentak aku..
...dan terguris rasa hatiku
bila menatap coretan kata-katamu
yang kau katakan..
...penat melayan kerenahku
dan menyindir puisi perasaanku
dengan menyatakan aku menyindir teman-temanmu
takut mereka terasa pedas sindiran aku

Maaf sayang..
...aku bukan menyindir teman-temanmu
tapi hanyalah luahan perasaanku
menyatakan tentang kedukaanku..
...menyatakan tentang diriku
yang tahu hala hidupku..
...yang tahu apa mahuku
yang tahu perasaan bagaimana itu cemburu

Kini sayang..
...terbanglah engkau bagai merpati
menarilah engkau bagai sang puteri
dan biarlah aku menggigit jari..
...bertelungku dibatasan waktu
menanti saat aku dipanggil penciptaku
untuk pulang ke tempat asalku..
...dan engkau bebas semahu-mahumu.

SAZALEE SULAIMAN(SS-Z)
NILAI,NEGERI SEMBILAN.