Saturday 12 November 2011

~Jalan impian~`

aku hanya berbaring
kemudian aku mula merangkak
perlahan-lahan aku bertatih
dengan penuh semangat aku teruskan melangkah
dengan rasa cekal aku berlari

terkadang aku jatuh
tersadung kaki
atau mata kurang tumpuan
terasa sakit dan perit
luka itu mungkin berdarah
tapi yang pasti meninggalkan parut

di saat aku lelah
aku berhenti
aku toleh ke belakang
menyoroti laluan tadi
sudah jauh rupanya
tanpa sedar taman dan belukar telah kulewati
bunga telah kupetik
onak dan duri telah kutempuh

jejak itu aku tinggalkan
yang aku bawa segunung harapan
aku pandang ke hadapan
masih sayup destinasi itu

aku kumpul semula kekuatan
aku bangkitkan segala semangat
agar dapat aku bawa berlari harapan itu

mungkin masih ada taman di hadapan sana
atau mungkin jalan itu nanti penuh liku
siangku bertemankan mentari
malamku bertemankan bulan
panasku dipayungi awan
kemarauku dibasahi hujan...